Hvad står CPC for og hvad kan du bruge det til?
Lær, hvad det dersens CPC egentlig betyder, og hvad du kan bruge det til. Læs med her og bliv knivskarp til CPC.
Hvad betyder CPC?
Det helt korte svar er, at CPC betyder Cost Per Click. Altså den gennemsnitlige pris du betaler, hver gang nogen klikker på din annonce, om det så er på Facebook, Instagram, Google el.lign.
Det er et udtryk, man ofte bruger i online markedsføring for at vurdere, om annoncekronerne bliver brugt optimalt.
Det beregnes som: Samlet pris for alle klik / samlede antal klik = CPC
Hvad er en god CPC?
Der er “desværre” ikke noget facit for, hvad en god klikpris er, da det afhænger rigtig meget af branchen, dit produkt, målgruppen, pris m.m. Hvis vi alligevel skal nævne et beløb på en god CPC, så plejer vi at blive rigtig glade, hvis CPC ligger under 2 kr. Men igen er dette en generel intern tommelfingerregel, og prisen afhænger meget af situationen, og hvor i købsrejsen kunden er.
Derudover så afhænger prisen for klik rigtig meget af udbud og efterspørgsel. Med det mener vi, at jo flere der byder ind og annoncerer med et lignende produkt til den samme målgruppe, jo højere bliver prisen.
Når man snakker CPC, kan det også være aktuelt at kigge nærmere på din konverteringsrate, som kan give et indblik i, om din markedsføring fører til den handling, som du ønsker fra kunden.
Hvis du endnu ikke føler dig som en ekspert, så håber vi, at du i det mindste har fået blod på tanden til at lære mere. Udforsk alle vores blogindlæg her.