CLV (Customer Lifetime Value)

En virksomheds CLV er en indikator for, hvad den samlede værdi af en kunde(gruppe) er. 

Hvad er CLV?


CLV (customer lifetime value) er det samlede beløb, en kunde lægger hos din virksomhed i løbet af al den tid, vedkommende er kunde hos dig – på dansk kaldes CLV for kundelivstidsværdi.
CLV kan udregnes for enkelte kunder, men typisk udregnes en gennemsnitlig CLV ud fra en kundegruppe.

Hvorfor bør man tænke på CLV?

Det er vigtigt for en virksomhed at vide, hvad virksomhedens kunder er værd. Har du kendskab til din virksomheds CLV, kan du nemmere vurdere, hvad du skal bruge på markedsføring til en bestemt kundegruppe.

Hvordan udregnes CLV?

For at udregne en virksomheds CLV skal du vide:

  • Hvor længe kunden er hos virksomheden
  • Hvilken årlig fortjeneste virksomheden har pr. kunde 
  • Hvor meget virksomheden bruger på at tiltrække nye kunder

CLV findes ved at lave udregningen:
Levetid * årlig fortjeneste – prisen på at tiltrække = CLV