Salgs- og leveringsbetingelser
1. Tilbudsindgåelse
1.1. Følgende betingelser gælder ved samarbejde indgået med Topp Minds ApS, CVR-nr. 43351826 (herefter ”Leverandøren”).
1.2. Ved accept af Samarbejdsaftalen accepteres ligeledes de for Leverandøren til enhver tid gældende vilkår og betingelser, som udgøres af nærværende dokument med eventuelle tillæg.
1.3. Samarbejdsaftalen med tilhørende betingelser og bilag er underlagt fortrolighed for begge Parter.
2. Ydelsens omfang og løbetid
2.1. Efter Samarbejdsaftalen er underskrevet, vil levering af aftalte ydelser kunne påbegyndes i overensstemmelse med den indgåede Samarbejdsaftale.
2.2. Medmindre andet er aftalt, løber Samarbejdsaftalen tidsubegrænset til den opsiges i medfør af opsigelsesvilkårene i pkt. 12.
2.3. Ydelsens nærmere omfang er reguleret i Samarbejdsaftalen.
3. Underleverandører m.v.
3.1. Leverandøren er til enhver tid berettiget til at lade ydelsen udføre af en underleverandør eller af tredjemand. Leverandøren er dog forpligtet til at orientere Kunden herom forinden med henblik på Kundens eventuelle bemærkninger hertil. Leverandøren har ansvaret for eventuelle fejl i ydelsen udført i underentreprise, jf. dog pkt. 9.
3.2. Leverandørens eventuelle brug af underleverandører vil til enhver tid være i overensstemmelse med reglerne i persondataforordningen. Kunden kan til enhver tid anmode om at få udleveret databehandleraftale med vedkommende.
3.3. Leverandøren kan som alternativ til benyttelse af underleverandører henvise til samarbejdspartnere og eksperter inden for netop det område, som den pågældende problematik/opgave måtte vedrøre, såfremt denne ikke lader sig løse af Leverandøren.
4. Vederlag for ydelsen
4.1. Pris for den pågældende ydelse reguleres i Samarbejdsaftalen. Der tages udgangspunkt i den konkrete ydelses omfang.
4.2. Alle priser oplyst er i DKK og ekskl. moms. Der tages forbehold for ændringer i priserne i Samarbejdsaftalen som følge af ændringer i afgifter, gebyrer m.v. til det offentlige eller som følge af markeds-konjunkturer i øvrigt. Leverandøren vil oplyse herom på forhånd og forinden reguleringen træder i kraft.
4.3. Henset til at ydelsen der leveres, er løbende, forbeholder Leverandøren sig retten til at regulere betalingen pr. den 1. januar hvert år, eksempelvis som tilpasning til inflationen. Varsling herom skal gives i så god tid som muligt og senest 14 dage før den 1. januar. En eventuel regulering har virkning for arbejder udført efter den 1. januar.
5. Betaling og fakturering
5.1. Kunden faktureres løbende i overensstemmelse med den indgåede Samarbejdsaftale.
5.2. Kunden er ansvarlig for at Leverandøren er i besiddelse af de til enhver tid aktuelle oplysninger til brug for Leverandørens fakturering.
5.3. Betaling sker i overensstemmelse med fakturaens oplysninger. Betalingsfristen er 8 dage fra fakturaens fremsendelse til Kunden.
5.4. Ved aftalt fast pris for et projekt forbeholder Leverandøren sig retten til at fakturere løbende den 1. i en måned for den del af projektet, som måtte være udført. Anser Leverandøren eksempelvis 20% af arbejdet for udført, er Leverandøren berettiget til at opkræve 20% af den aftalte pris.
6. Betalingsmisligholdelse
6.1. I tilfælde af betalingsmisligholdelse vil Leverandøren forbeholde sig retten til at opkræve en rente på 2% af tilgodehavendet pr./md. Renten pålægges 30 dage efter fakturaens fremsendelse i overensstemmelse med gældende lovgivning.
6.2. Leverandøren vil tillige forbeholde sig retten til at pålægge et rykkergebyr på kr. 100,00 pr. rykkerskrivelse samt et kompensationsgebyr på kr. 310,00.
6.3. Leverandøren vil i tilfælde at fortsat misligholdelse pålægge inkassoomkostninger i overensstemmelse med dansk rets bestemmelser herom.
6.4. Ved betalingsmisligholdelse med mere end 60 dage forbeholder Leverandøren sig retten til at hæve aftalen, indstille alt arbejde og fakturere eventuelt oparbejdet resttilgodehavende.
7. Leverandørens udførelse af arbejdet
7.1. Leverandøren forpligter sig til at gennemføre ethvert arbejde med fornøden omhu og kompetence, og på et højt professionelt niveau, i overensstemmelse med beskrivelsen af den pågældende opgave og skal bestræbe sig på høj tilfredshed hos Kunden.
8. Reklamation og fortrydelsesret
8.1. Såfremt en ydelse ikke lever op til det aftalte, skal Kunden reklamere straks det pågældende forhold måtte blive opdaget. Al reklamation senere end 2 måneder efter udført arbejde anses ikke som rettidig reklamation, hvorefter Kunden ikke kan påberåbe sig manglen/fejlen.
8.2. Kunden kan i intet tilfælde reklamere over forhold, som er uden for Leverandørens kontrol, jf. tillige pkt. 9. Leverandøren er således ikke forpligtet til at udbedre fejl/mangler, som måtte skyldes, at udbyderne af diverse anvendte digitale platforme og tjenester måtte ændre sine interne procedurer og retningslinjer, som måtte have indflydelse på det af Leverandøren udførte arbejde.
8.3. Når Samarbejdsaftalen er indgået, kan Samarbejdsaftalen med tilhørende bilag ikke fortrydes. Opsigelse må ske i overensstemmelse med det i Samarbejdsaftalen nævnte og nærværende betingelsers pkt. 12.
9. Garantier, ansvar og øvrige forbehold
9.1. Leverandøren er ikke ansvarlig for noget indirekte tab og følgeskader, som Kunden måtte lide. Dette gælder eksempelvis tab af data, mistet omsætning, tabt avance, driftstab, krav fra tredjemand eller tab af goodwill.
9.2. Leverandøren er i intet tilfælde uanset omstændighederne ansvarlig for tab af forventet fortjeneste, tab af data, beskadigelse af registreringer eller data eller nogen anden form for indirekte konkret dokumenteret hændeligt tab eller følgetab, der opstår i anledning af eller i forbindelse med ydelserne leveret.
9.3. Leverandøren kan i intet tilfælde gøres ansvarlig for forhold, som måtte skyldes diverse anvendte digitale platformes og tjenesters interne omstruktureringer og ændringer i procedurer m.v., der måtte resultere i tab af data m.v. for Kunden.
9.4. Leverandøren tager forbehold for eventuelle ændringer i afgifter, priser, tekniske fejl samt force majeure. Hertil kommer endvidere fejl og mangler, som ligger uden for Leverandørens ansvarsområde, herunder, men ikke begrænset til, mangler ved eller forsinkelse hos underleverandørers arbejde og produkter. I disse tilfælde er Leverandøren tillige ansvarsfri.
9.5. Leverandøren er ikke ansvarlig for Kundens eventuelle fejlagtige brug af løsninger, som Leverandøren måtte have sat op eller rådgivet om. Ligeledes er Leverandøren ikke ansvarlig for fejlbehæftet brug af produkter leveret af Leverandøren.
9.6. Såfremt Kunden tillige måtte anvende andre leverandører af tilsvarende ydelser som udbydes af Leverandøren, kan Leverandøren ikke holdes ansvarlig for noget tab, direkte som indirekte, som måtte udspringe af en ydelse, hvor andre end Leverandøren har leveret ydelsen, bortset fra ydelser leveret via Leverandøren i underentreprise.
9.7. Såfremt Kunden, på trods af ovenstående begrænsninger i ansvaret, måtte fremsætte et berettiget krav, kan dette dog i intet tilfælde overstige to gange vederlaget for udførelsen af den konkrete opgave. Er der tale om en løbende ydelse med fast månedligt honorar, udgør det månedlige honorar multipliceret med to det maksimale krav, som kan rejses mod Leverandøren.
9.8. Det er Kundens ansvar at sikre, at Leverandøren er tilstrækkeligt oplyst om Kundens forhold, og at disse til enhver tid er ajourført således, at driftstab undgås. Måtte et eventuelt driftstab skyldes manglende oplysning fra Kundens side, er Leverandøren ansvarsfri for såvel direkte som indirekte tab, der måtte være resultat af manglende oplysninger. Hertil kommer også eventuelle kampagner og andet markedsføringsmateriale udarbejdet af Leverandøren, som måtte være i strid med konkurrenters rettigheder, hvis Leverandøren ikke har været informeret om dette i forbindelse med udarbejdelse af materialet.
9.9. Kunden skal medvirke loyalt til løsning af ydelsen i nødvendigt omfang, og herunder opfylde de forpligtelser, som fremgår af Samarbejdsaftalen med tilhørende bilag.
10. Tillægsydelser og tredjeparts produkter
10.1. Såfremt der måtte være ydelser, som ikke er en del af indgåede Samarbejdsaftale, vil Leverandøren oplyse priser særskilt herom, såfremt ydelsen skal betales af Kunden separat. Der oplyses ligeledes om hvilke øvrige omkostninger, der måtte være forbundet med dette.
10.2. For eventuelle softwarelicenser gælder de pågældende licensaftalers vilkår separat fra nærværende aftalegrundlag.
10.3. Eventuel licensbetaling eller andre opkrævninger/betalinger, som måtte være en følge af etablering eller anvendelse af tredjeparts produkter, afregnes særskilt ud over den af Leverandøren leverede ydelse.
11. (Immaterielle) Rettigheder, brug af Kundens materiale og logo m.v.
11.1. Måtte Leverandøren frembringe produkter, der måtte have immaterialretlig beskyttelse i forbindelse med levering af ydelsen, tilhører ethvert ejerskab hertil Leverandøren. Dette gælder eksempelvis kampagnemateriale, reklame- og markedsføringsmateriale, arbejdspapirer, skitser (og andet forberedende materiale) m.m. Listen er ikke udtømmende.
11.2. På trods af pkt. 11.1. har Kunden brugsret til det beskyttede materiale, såvel det færdige som eventuelle delresultater heraf. Dette omfatter dog ikke eventuelle produkter eller metoder anvendt i forbindelse med ydelsens udførelse, og som tilhører Leverandøren. Resultatet af Leverandørens arbejde må ikke distribueres til andre end Kunden samt dennes eventuelle rådgivere uden forudgående skriftligt samtykke fra Leverandøren.
11.3. Såfremt resultatet af ydelsen anvendes af Kunden i andet øjemed end formålet med Samarbejdsaftalen og nærværende betingelser, er Leverandøren berettiget til et særskilt vederlag, der fastsættes efter nærmere aftale i hvert enkelt tilfælde. Kunden er forpligtet til at give Leverandøren underretning om en sådan påtænkt anvendelse, og vederlaget forfalder samtidig med påbegyndelsen af den udvidede anvendelse.
11.4. Leverandøren forbeholder sig retten til at fremvise og promovere det for Kunden udførte arbejde, samt at Leverandøren leverer ydelser til den pågældende Kunde på Leverandørens egne platforme, digitale kanaler samt i Leverandørens markedsføringsmateriale generelt, herunder anvendelse af Kundens logo, medmindre andet er særskilt aftalt.
12. Opsigelse
12.1. Kunden kan til enhver tid opsige Samarbejdsaftalen med Leverandøren til udgangen af en måned. Opsigelsen skal sendes skriftligt til den af Leverandøren oplyste mailadresse eller pr. brev med afleveringskvittering til den af Leverandøren oplyste adresse.
12.2. Leverandøren kan ligeledes opsige Samarbejdsaftalen til udgangen af en måned. Opsigelsen skal ligeledes sendes skriftligt til den af Kunden oplyste mailadresse eller pr. brev med afleveringskvittering til den af Kunden oplyste adresse.
12.3. Uanset hvem der måtte opsige Samarbejdsaftalen, skal Parterne returnere såvel udstyr som data, der rettelig tilhører den anden Part i forbindelse med afviklingen af Samarbejdet i opsigelsesperioden.
12.4. Leverandøren fremsender inden for 30 dage efter opsigelsesperiodens udløb en afsluttende afregning på det udførte, men endnu ikke fakturerede arbejde.
13. Misligholdelse
13.1. Måtte en Part væsentligt misligholde sine forpligtelser i henhold til Samarbejdsaftalen og/eller nærværende standardbetingelser, er den ikke-misligholdende Part berettiget til at hæve Samarbejdsaftalen uden varsel, jfr. dog pkt. 13.2.
13.2. Ophævelse i medfør af pkt. 13.1 kan alene ske, såfremt misligholdelsen ikke er bragt til ophør 14 dage efter afsendelsen af skriftligt påkrav herom. Påkravet skal angive årsagen til den pågældende misligholdelse, og oplysning om at Samarbejdsaftalen vil blive ophævet, såfremt forholdet ikke er berigtiget inden fristens udløb.
13.3. I tilfælde af væsentlig misligholdelse er en part berettiget til erstatning i henhold til dansk rets almindelige regler, jfr. dog pkt. 9 om begrænsninger i ansvaret for Leverandøren.
14. Persondatapolitik
14.1. Leverandøren behandler persondata med en høj grad af fortrolighed. Informationer behandles efter den til enhver tid gældende lovgivning om behandling af personoplysninger.
14.2. Kunden er forpligtet til at holde Leverandøren orienteret og opdateret angående enhver ændring i kontaktinformationer til Kunden.
14.3. Leverandøren forbeholder sig retten til at tilgå Kundens data i det omfang, det måtte være påkrævet for optimal håndtering af driften eller af sikkerhedsmæssige årsager. Hertil er Leverandøren underlagt et strengt krav om tavshedspligt.
15. Tavshedspligt
15.1. Leverandøren såvel som Kunden er forpligtet til ubetinget at hemmeligholde de oplysninger, de hver især måtte modtage eller erfare vedrørende den anden Parts virksomhed eller vedrørende den anden Parts kunders virksomhed. Forpligtelsen omfatter enhver oplysning af kommerciel eller teknisk karakter.
15.2. Leverandøren såvel som Kunden forpligter sig endvidere til at pålægge de af deres medarbejdere, der måtte deltage i udførelsen af ydelsen, en tilsvarende forpligtigelse til hemmeligholdelse.
15.3. Leverandøren og Kunden forpligter sig yderligere til efter Samarbejdsaftalens ophør ikke at benytte eller viderebringe de i nærværende betingelser nævnte oplysninger. Forpligtelsen gælder, så længe oplysningerne har karakter af erhvervshemmeligheder.
16. Tvister og lovvalg
16.1. Såfremt der måtte opstå en tvist mellem Parterne skal denne søges løst i mindelighed.
16.2. Er tvisten ikke løst i mindelighed inden for 4 uger efter tvisten er blevet begge Parter bekendt, kan enhver af Parterne indlevere sagen for de civile domstole. Værneting i denne forbindelse er Leverandørens til enhver tid værende hjemsted.
16.3. Nærværende betingelser og Samarbejdsaftalen i øvrigt reguleres af dansk ret.
Senest revideret den 04.07.2024