Brug AI toolet ChatGPT til at gøre content creation (lidt) nemmere

Kunstig intelligens – hot eller not?

Er du endnu ikke stødt på ChatGPT, skal du lige se at få løftet den sten, du åbenbart har boet under. Det hypede AI tool er på alles læber for tiden, og det er ikke så underligt. Men lad os lige få styr på, hvad ChatGPT egentlig er, og hvad det kan.

Hvorfor al den hype om en chatbot?

ChatGPT er kunstig intelligens-teknologi, som med lynets hast kan svare på alverdens spørgsmål, skrive tekster, løse ligninger og meget andet. Og så er det ovenikøbet gratis. Ja, det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det måske også – i hvert fald er det ikke lutter lagkage.

Mulighederne med ChatGPT er mange, og der kan være masser af fordele ved at bruge den kunstige intelligens. Men – og det er et stort men – don’t be fooled; selvom ChatGPT kan imitere menneskelig dialog, er den IKKE et menneske.

AI kan ikke skabe din unikke kernefortælling

Kunstig intelligens har ikke de menneskelige evner, der kræves for at lave content, der tager hensyn til din tone of voice, de erfaringer, du har gjort dig, og de unikke facetter ved din virksomhed. Derfor hverken kan eller skal du sætte din lid til ChatGPT – i hvert fald ikke alene.

Men betyder det, at du bare skal gå en stor bue uden om ChatGPT? Absolut ikke! Der er mange scenarier, hvor ChatGPT kan være brugbar i dit arbejde med SoMe. Her guider vi dig til tre måder, du kan bruge chatbotten til at gøre dit arbejde med content creation (lidt) nemmere:

#1 Brainstorming

#2 Generering af udkast

#3 Bliv klogere

#1 Brainstorming

Få hurtigt hjælp til at komme på konkrete ideer til content, captions eller hashtags, som passer til dit brand, dit produkt og din målgruppe.

Vi er særligt begejstrede for denne funktion, som hjælper med at holde tempoet i gang. Det er dog ikke alle ideer, der er lige gode – så husk at vær kritisk.

#2 Generering af udkast

Få den kunstige intelligens til at rydde din skriveblokade af vejen ved at generere udkast til bl.a. blogindlæg, artikler og captions til SoMe.

Teksterne vil kræve optimering og tilretning, så HUSK kun at tænke på dem som udkast, du selv kan arbejde videre med.

#3 Bliv klogere

Få svar på alverdens spørgsmål eller brug den kunstige intelligens til at indsamle viden, fakta og statistikker.

HUSK, at ChatGPT ikke er noget orakel, så tag aldrig et svar for den fulde sandhed. Vi vil altid anbefale, at du fakta-tjekker for en god ordens skyld.

Fællesnævneren for de ovenstående tre måder at bruge chatbotten på er, at den primært fungerer som en inspirationskilde. ChatGPT kan hjælpe dig med at gøre din content creation-proces nemmere og måske endda gøre dit content endnu bedre – men den kan ikke erstatte dit hoved og dine evner.

Du giver dig selv de bedste forudsætninger for et godt output, hvis du forbereder ChatGPT så godt som muligt. Derfor: jo mere info du giver omkring din målgruppe og dit produkt, jo mere konkrete og brugbare ideer får du retur.

Nu er det bare at kaste dig ud i det. Er du helt tom for ideer ift., hvad du skal spørge ChatGPT om, kan du få inspiration i vores indlæg ‘Løb aldrig tør for content ideer med toolet: ‘Answer the public’.

Gå ikke glip af: