Forstå din konverteringsrate som et nøgletal
Der er mange tekniske termer og vendinger, når vi snakker digital markedsføring, og konverteringsrate er en af de vigtigste nøgletal at være opmærksom på, hvis du driver en virksomhed eller en webshop.
Læs med her og bliv klog på, hvad en konverteringsrate er, hvordan du udregner den, og udfordringerne med at spore sig frem til den.
Hvad betyder konverteringsrate?
Kort fortalt, så er en konverteringsrate forholdet mellem antallet af besøgende på din hjemmeside og antallet af de besøgende, der foretager en ønsket handling. Det kan f.eks. være en tilmelding på dit nyhedsbrev eller, et klik på en bestemt knap – men i de fleste tilfælde måles konverteringer ved køb på hjemmesiden.
I sidste ende er det jo en virksomheds formål at skabe salg og positive resultater – det er også derfor konverteringsraten er en af de mest oplagte nøgletal at have fokus på.
Det beregnes som: antal konverteringer / antal besøgende * 100 = konverteringsrate
Hvad er så en god konverteringsrate?
Ja, det er det gode spørgsmål. Om din konverteringsrate er god afhænger af, hvilken branche du befinder dig i, din målgruppe og prisen på dit produkt. Så det er meget forskelligt.
Hvis vi alligevel skal sige noget konkret om, hvad der er godt, så er vi glade så længe konverteringsraten er positiv og rigtig glade, hvis den er over 1 – men, igen, afhænger det meget af branchen.
Hvordan iOS14 påvirker din konverteringsrate
iOS hvad for noget? iOS14 er Apples systemopdatering der udkom i begyndelsen af 2021, som har gjort, at vi ikke længere kunne tracke brugeres færden på b.la. Facebook på samme måde som hidtil. Derfor er det også blevet en større udfordring at vurdere, hvad din konverteringsrate er.
Hvis du ser din data fra et styresystem som Meta Business Manager, så påvirker iOS14 den måde, hvorpå vi behandler konverteringshændelser fra Meta-pixel, som derfor påvirker virksomheder, der annoncerer på Facebook og Instagram – desværre. Der er simpelthen mindre data tilgængeligt efter denne opdatering, og derfor bliver optimering ud fra konverteringsdata mindre præcist. En anden negativ påvirkning er, at retargeting målgrupper også bliver mindre præcise – igen, på grund af mangel på data via sporing.
Hvis du vil læse mere om iOS14’s påvirkning af dine Meta annoncer, har Meta selv skrevet en hjælpeartikel her.
Men husk, ovenstående betyder ikke nødvendigvis, at der går færre resultater igennem på dine annoncer – det betyder bare, at der er mindre data at analysere resultaterne ud fra.