Lær om de magiske tidspunkter på Instagram
Er du en af dem som går op i din Instagram, så har du helt sikkert tænkt over, hvornår det er bedst, at du poster et opslag på Instagram. Vi har i dette blogindlæg samlet 5 af vores bedste tips, så du kan blive klogere på, hvornår du skal poste på Instagram.
De 5 vigtigste tips:
- Den dårligste dag at poste på Instagram er fredag
- Den bedste dag at poste på Instagram er søndag
- Det tidspunkt på dagen hvor dine følgere er mest aktive, kan være det bedste tidspunkt at poste på (Følg guiden i indlægget for at se hvornår dine følgere er mest aktive – det er nemt!)
- Undersøgelser har fundet de bedste tidspunkter at poste på
- Post dine opslag med et fast interval – så kan algoritmen “regne med dig”
1. Den dårligste dag at poste på Instagram
Den dårligste dag at poste et opslag på er fredag. Der er ikke så meget hokus pokus ved det – vi har travlt om fredagen.
Vi bruger ofte dagen på at få gæster, gå ud eller hvad vi nu ellers kan finde på af dejlige weekendaktiviteter. Dette gør, at der ikke er lige så mange aktive profiler, som du kan nå ud til.
… Det er dog vigtigt at huske på, at vores profiler performer forskelligt afhængigt af emne, opslag og målgruppe.
2. Den bedste dag at poste på Instagram
Spoiler alert: Der findes ikke nogen magisk dag at poste på Instagram.
Tidspunktet er ikke alt. Det er i højere grad den samlede modtagelse af dit opslag for din målgruppe med emnet, teksten og det visuelle element. Hvis vi alligevel skal vælge en dag, så er det vores oplevelse at søndag generelt set er den bedste dag ift. interaktion.
Men! Du kan faktisk selv se, hvornår dine følgere er mest aktive. Læs med i punkt 3!
3. Se hvornår dine følgere er mest aktive på Instagram
Det kan være en god idé, at finde ud af hvornår dine følgere er mest aktive på Instagram, for at finde ud af hvilket tidspunkt som passer bedst til at poste for lige netop din profil. Du skal dog være opmærksom på, at “aktiv” ikke fortæller noget om, hvor interagerende dine følgere er – blot at dine følgere er inde på appen.
Følg denne quick-guide og find nemt ud af, hvornår dine følgere er mest aktive.
1.Gå ind på din egen profil på Instagram og tryk på burgermenuen (de tre streger oppe i højre hjørne)
2. Tryk på ‘Indblik
3. Tryk på ‘Samlet antal følgere’
4. Du kan nu se, hvilke tidspunkter på dagen dine følgere er mest aktive – nemt!
4. De bedste tidspunkter at poste for hver dag på ugen i Danmark
Tidspunkterne er fundet på baggrund af flere tusinde opslags performance med fokus på likes, kommentarer, gemte opslag og følgere, men du kan stadig ikke være sikker på, at dine følgere er mere interagerende på disse tidspunkter end på andre.
Disse tidspunkter er nemlig gennemsnitlige, og din profil kan derfor godt performe anderledes alt efter dit emne, opslag, målgruppe, mærkedage, vejret eller årstiden.
Mandag: Klokken 20:00
Tirsdag: Klokken 20:00
Onsdag: Klokken 11:00
Torsdag: Klokken 20:00
Fredag: Klokken 21:00 til 23:00
Lørdag: Klokken 23:00
Søndag: Klokken 19:00
Kilde: Planoly
5. Hvor ofte du skal poste på Instagram
Algoritmen vil gerne have, at du poster dine opslag med et fast interval, fordi så ved den, at “den kan regne med dig”. Det vil altså sige, at det er bedre for dig at poste fast hver 4. dag, end at du fast poster to gange på en uge. For poster du eksempelvis mandag og torsdag, vil algoritmen se at der er hhv. 3 og så 4 dage imellem dine opslag. Algoritmen ved jo ikke at der er 7 dage på en uge, det er menneskeskabt og algoritmen er en maskine. Så derfor er det bedre at finde et fast interval og så forsøge at holde sig til det.
Dog skal du jo heller ikke sætte dig et urealistisk interval. Det nytter ikke noget at du poster hver eller hver anden dag for så at tage nogle ugers pause. Find hellere et realistisk interval som du kan holde fast i. Om det så er en gang om ugen, så er det okay.
Sådan! Vi håber du kunne bruge vores tips til hvornår du skal poste på Instagram, så det passer dine følgere. Husk du kan finde mange flere tips og tricks til din Instagram i vores andre blogindlæg , f.eks. hvordan du genbruger dit content: Få mest muligt ud af det content du skaber